Конспекти уроків






Тема: Які рослини називають лікарськими.

Мета: ознайомити учнів із лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини; формувати інтерес до лікарських рослин; розвивати спостережливість, увагу; виховувати бажання вивчати лікарські рослини своєї місцевості.
Обладнання: таблиця «Будова рослин»,фото рослин,відеозапис «Життя лісу»,трав’яна аптека(лікарські рослини),відеозапис(пісня «Калина,калина»).
                                                     Хід уроку
І.  Організація класу до уроку.
—    Яка зараз пора року?
—    Який  місяць?
—    Яке число?
—    Тепло чи холодно надворі?
—    Який стан неба?
—    Яка температура повітря?
—    Чи були сьогодні протягом дня опади? Чи відбулися зміни в житті
рослин?
таблицею « Будова рослин»  
2.      «Асоціативний кущ». Діти читають назви рослин, а вчитель розділяє їх на три групи:дерева,кущі,трав’янисті рослини.
Дуб,береза,сосна,калина, ,смородина,троянда,фіалка, ,бузок, ромашка,
кульбаба,м’ята,шипшина,липа.
II Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку.
Діти, всі рослини відіграють важливу роль у житті людини, але
особлива роль належить лікарським,бо вони лікують. Лікарські рослини
ще називають цілющими,чудодійними. Сьогодні ми
познайомимося з ними ,їх лікувальними властивостями.
За вікном лютує морозище,
Сніг мете,кружляє день у день.
Цілу ніч вітрисько в трубах свище,
Навіває страху на людей.
А у нас до класу тепле літо
На годину здалеку прийшло,
Ароматні трави,кошик квітів
Для знайомства щедро принесло.
До чудо-ліків в гості вирушаймо,
Дивинку щонайменшу помічаймо.
Де материнка, подорожник, молочай,
Повинен знати кожен травознай.
Із вдячністю цілющі трави пийте,
Ростіть на славу й здоровійте!(Відео-презентація «Життя лісу»).
III. Вивчення нового матеріалу
—    Чи знаєте ви, що людина ще із самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров’я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах? Вона змушена була надавати собі лікарську допомогу при різних травмах та захворюваннях, і, цілком природно, засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед — у світі рослин. Так людина пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм.
З покоління в покоління накопичувалися відомості про лікувальне застосування дикорослих рослин. Народний досвід накопичувався недарма — від бабусь до дітей та онуків передавалися знання. А в народі цих людей називали знахарями і чаклунами, але саме завдяки ним створювалася народна медицина.
Наша земля надзвичайно багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має чудодійні властивості.
2. Ознайомлення із лікарськими рослинами. Робота над загадками( Вчитель читає загадки, учні відгадують і розповідають про рослинку за малюнком.
Що то за рослина,
Що вбиває звіра? (Звіробій)
—    Використовують при хворобах шлунку, печінки, нирок. У народі звіробій називають травою від 99 хвороб.
• Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось,розцвіло.
Потім стало біле-біле

І за вітром полетіло. (Кульбаба)
—    У давнину її вважали «еліксиром життя». У листках її багато вітамінів. З неї готують салати. Настій кульбаби — чудовий засіб від опіків.
• Викупана в сонечку,
Стоїть донечка.

Бджоли сонячний медок
Дістають з її квіток. (Липа)
—    Її цвіт — найпопулярніший потогінний і жарознижувальний засіб. Цвіт сушать, заварюють і п’ють як чай.
• На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять,

Мов шматочки неба голубого
Виграють, виблискують, горять. (Волошки)
—    Використовують при хворобах нирок і сечового міхура, при підвищеній температурі, для примочок на очі.


• Виросли на лузі
Сестрички маленькі.
Очки — золоті,

А вічки — біленькі. (Ромашки)
—    Використовують при хворобах шлунку, кишковика. Відваром із ромашки користуються для промивання гнійних ран. Ромашка — це квітка ніжності, чистоти. Є декоративні, польові, а є лікарські ромашки. Вдихніть її аромат — за запахом можна впізнати лікарську ромашку. Коли болить горло при застуді, дуже добре полоскати його відваром квітів. Маленьких дітей вона лікує, їм можна давати пити напій із ромашки, коли в них болять животики, а хворі очі корисно промивати нею. Ось яку силу має ця тендітна квітка.
Хоч трава дуже гірка,

З неї користь неабияка. (Полин)
—    У народі його здавна вживали як жарознижувальну, кровоспинну, жовчогінну рослину. Відвар полину поліпшує апетит.

Бородавки зчистить з тіл -

Звідси й назва — .... (чистотіл).
—    Як ви вважаєте, чому ця рослина отримала саме таку назву?
—    Де росте чистотіл?                                                      
Ліг  пластом біля дороги,

Бо розкидав руки-ноги. (Подорожник)
Подорожник використовують при  хворобах шлунка (настій). Листя
прикладають до ран чи порізів-сприяє швидкому загоєнню.
—    Чому цю рослину саме так назвали?                        
—    Чому подорожник у народі ще називають «ранником» чи «порізником»?

-Хто ж ті ягоди не знає.
Від застуди їх приймає.
На кущах вони висять.
І, як маків цвіт,горять. Тільки це не є малина.
Що за ягода? (Калина)
Калина-найдивовижніша рослина. Лікувальними властивостями
Володіють і кора, і квіти ,і плоди, і гілочки. Використовують при кашлі,
застуді,для зниження артеріального тиску.
—    Чи користувалися ви лікувальними властивостями цієї чудо-рослини? Де і коли?
Ця рослина є символом України,про неї складено багато віршів ,багато
пісень.
Фізкультхвилинка (Пісня про калину)
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1.     Гра «Трав’яна аптека»

2.     • Як листки її пом’яти —
Добре чути запах... (м’яти).
• Гризла білочка горішки,
Заболіли зуби трішки.
Що порадимо від зубного болю? (М’яту, материнку)
• Цілу нічку лисеня Не змикало оченят.
— З чого зварити відвар, щоб лікувати очі? (Ромашка)
• Козенята похворіли,
Бо холодну воду пили. (Ромашка, материнка,нагідки)
назву рослини,малюють калину, зокрема,ягоди цієї рослини).
3. Гра «Упіймай назву лікарської рослини»
Рве Мар’янка у торбинку
Подорожник, материнку.
Петрик, Оля і Дем’янко
Накопали валер’янки.
4. Читання й обговорення оповідання Бориса Вовка «Квіткова аптекая
Мишко з дідусем мало не щодня бувають у лісі. Дідусь тут як вдома. Усе знає: де треба шукати ягоди, де ховаються гриби, добре знається на травах і квітах. Якось сказав дідусь, що ліс — то зелена аптека. І цим дуже здивував Мишка. Зелена аптека? Чому це ліс — аптека? А дідусь усміхнувся та й мовив:
—    Почекай, онучку, побачиш, чому.
Ідуть вони лісом навесні — квітнуть конвалії. Дід і каже:
—    Придивись-но, Михайлику, до цієї квітки. Гарненька, духмяна та ще й цілюща. З неї ліки готують. Для тих, у кого серце хворе.
Ідуть лісовою стежкою дідусь з онуком улітку.
—    Придивляйся до квіток, до трав, онучку, придивляйся! Бачиш, деревій цвіте, а отам, де метелик, лісові калачики. Великої цілющої сили й ці квіти.
Ось на краєчку стежки помітили листя подорожника. Дід зупиняє онука:
—    Обережніше ступай, Мишко, та запам’ятай: ця рослина до стежок і доріг тулиться. Тому й зветься подорожником. Непоказний він, а людині справжній друг. Знадобиться зупинити кров, загоїти рану — стане подорожник у пригоді. Бачиш, як багато цілющих трав, квітів у лісі? Тепер розумієш, чому називають ліс зеленою аптекою?
—    Чому дідусь назвав ліс зеленою аптекою?
—    Яку лікарську квітку дідусь показав онукові весною? Яка вона?
—    Для кого готують із неї ліки?
—    Які квіти побачили дідусь і онук улітку?
—    Яка з них тулиться до стежок і доріг? Кому може стати у пригоді
подорожник?
—    Про які саме лікарські рослини ви дізналися з оповідання?
5. Робота за підручником. Що   ти знаєш про лікувальні властивості

цих рослин?  Читання вірша « Ромашка».

Діти, а ще є рослини кімнатні,які мають лікувальні властивості.

Серед них найвідоміші алоє (застосовують при порізах).каланхоє

(застосовують сік при нежиті),пеларгонія(застосовують при

вірусних захворюваннях).
6. Кросворд «Ліки»

1) Дерево, що цвіте в липні. (Липа)
2) Рослина, про яку говорять, що вона лікує від 99 хвороб. (Звіробій)
3) Квітка білого кольору, з жовтим очком у середині. (Ромашка)
4) Рослина, з якою варять перший весняний зелений борщ. (Кропива)
V. Підсумок уроку
—    Природа дбає про нас, допомагає нам, лікує від різноманітних хвороб.
Тільки потрібно розуміти її, спостерігати за нею, вивчати її. І тоді природа
подарує нам здоров’я — найцінніше багатство.
—    Які лікарські рослини нашого краю ви запам’ятали?
—    Для чого людина збирає лікарські рослини?



Урок-проект з позакласного читання
(за творами В.О.Сухомлинського)
Тема та завдання проекту

Наш задум
Для чого це потрібно?
Дізнатися про життя В.О.Сухомлинського та людські чесноти, які притаманні героям його творів
Виховання морально-ціннісного ставлення до людей, до власного життя.

Дидактична характеристика проекту:
§  тип проекту:
за предметною галуззю –літературне читання;
за тривалістю – короткотривалий;
за характером контактів – вчитель, учні;
за основною діяльністю – дослідницько-пошуковий;
за характером координації – з безпосередньою координацією;
за формою проведення – самостійна дослідницька робота дітей з наступною презентацією матеріалів проекту;
за кількістю учасників – груповий. 
§  об’єкт пізнання: людські чесноти;
§  навчальні цілі та очікувані результати: ознайомити з біографією В.О.Сухомлинського,вчити працювати з додатковою літературою та іншими джерелами інформації;розширити зміст понять добро і доброта,формувати вміння оцінювати вчинки героїв творів та власні
§  вчинки,виховувати такі моральні якості ,як доброта,милосердя,працьовитість,чесність і правдивість.
§  -спосіб вирішення проблеми: робота з додатковою літературою, використання інших засобів інформації, самостійна дослідницька та аналітична робота дітей з учителем, власна творчість дітей;
    -освітній продукт: презентація, виставка малюнків,написання та
          оформлення казки «Зайченя та Жук-сонечко», створення колажу.

                             План виконання проекту
1.     Мотивація  значущості проектної діяльності з даної теми.
2.     Обговорення ідей,  щодо вирішення проблеми та  її представлення.
3.     Формулювання завдань, які вирішуватимуться.
4.     Визначення джерел потрібної інформації.
5.     Об'єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.
6.     Вивчення та аналіз зібраної інформації.
7.     Визначення деталей, які можливо проілюструвати у колективній роботі.
8.     Оформлення колективної роботи.
9.     Аналіз  та оцінювання роботи учасників проекту.
10. Презентація матеріалів проекту.

                        Завдання для груп
     «Знавці»
1.Познайомити учнів з біографією В.О.Сухомлинського.
2.Презентація про педагога, письменника.
3.Взяти участь у створенні колажу( написати якості ,які повинен мати    сучасний учитель).
 «Природолюби»
1. Прочитати твори про природу:
«Сергійкова квітка», «Метелик і квітка», «Соловей і Жук»,
«Хризантема і цибулина», «Дівчинка і ромашка»,»Дивний мисливець», «Зайчик і горобина».
2.Підібрати уривки з текстів про милосердя та доброту.
3.Намалювати малюнки до прочитаних творів.
4.Взяти участь у створенні колажу( написати якості ,які повинен мати сучасний учитель).
  «Школярики»
1.Прочитати твори про школу,учнів , а також про стосунки
між дітьми.
«Як Павлик списав у Зіни задачу», «Горбатенька дівчинка», «Як Миколка став хоробрим».
2.Підібрати прислівя про працю,бо навчання- це праця.
3.Підготувати інсценізацію оповідання «Як Павлик списав у Зіни задачу».
4.Намалювати малюнки до прочитаних творів.
5. Взяти участь у створенні колажу( написати якості ,які повинен мати сучасний учитель).
6.Створити кросворд  до прочитаного твору.
                                   Презентація проекту
І.Актуалізація знань.
Відновіть ці рядки:
Хай оживає істина стара(3)
Та нагород  за це не вимагай (2)
Живи, добро звершай (1)
Людина починається з добра (4).
( слайди  №2,3)
А що таке добро? Що таке доброта?
Добро-це гарні і корисні справи, які можна зробити на благо людей.
Доброта-це чутливе, дружнє ставлення до людей,привітність, ласка, прихильність.
(слайд №4)
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Наш  урок- проект присвячений творчості В.О.Сухомлинського.
Сьогодні ми узагальнимо наші знання про життя і творчість
письменника. Його твори навчають бути добрими,щирими, гарними друзями і цінувати дружбу. Будемо працювати в групах: «Знавці»,
«Природолюби»,«Школярики».
Ви старанно працювали, щоб представити на сьогоднішньому уроці результати вашого дослідження. Нас чекає презентація за творами В.О.Сухомлинського та створення власних казок,показ малюнків до прочитаних творів.
ІІІ.Повідомлення про життя та діяльність В.О.Сухомлинського.
1. Мозковий штурм
– Що ви знаєте про В.О. Сухомлинського?
-         Заслужений вчитель України.
-         Відомий письменник.
-         Писав для дітей, батьків, вчителів.
        Для дітей писав казки, оповідання.
1.Розповідь біографії письменника учнями із групи «Всезнайки».                  
1 учень
   Про В.Сухомлинського ми знаємо, як про великого педагога, мудрого вчителя і просто чудову людину. Він говорив: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишитись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить».
(слайд №7)
2 учень
Народився В.Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в с. Василівці в бідній селянській родині. (Ось погляньте, це будинок, де він народився)
(слайд№ 8)
3 учень
Крім Василя в сім’ї було ще троє дітей: старший брат Іван, сестра Меланка і брат Сергій. Як і всі селянські діти, він вчився в рідному селі у школі і закінчив семирічку, тобто 7 класів.
4 учень

В роки Великої Вітчизняної війни був на фронті тричі поранений.
В 1948 р. Василь Олександрович стає директором Павлиської середньої школи і працює до останніх днів свого життя.
(слайди№10,11)
5 учень
Що стосується ставлення до дітей, то він говорив: «Що найголовніше було в моєму житті? Без роздумів відповідаю: «Любов до дітей».
Ця любов була такою великою, як сонце.
Пам’ять про педагога живе в наших серцях і донині.
(слайд №12)
6 учень
В.О.Сухомлинський-автор близько 12оо творів оповідань і казок для дітей і про дітей.
(слайди №13,14)
·         Вчитель:Отже, В.Сухомлинський закликав усіх до добра, творити добро, бо людина починається з добра.
7 учень
 А  зараз пропонуємо відеофільм про В.О.Сухомлинського.

ІV. Презентації
Вчитель. Сьогодні ми – дослідники. Кожна група презентуватиме свої завдання.
« Природолюби»
1.Вікторина до прочитаних творів.
Як називається казка, де головні герої пташка і комашка?
Хто повинен залишитися жити на Землі?
Що сказав Сергійко про свій подарунок?
Як дівчинка врятувала ромашку?
2.Уривки з прочитаних творів про милосердя та  доброту.
Відкинула дівчинка камінь і побачила ніжну, бліду стеблинку Ромашки.
– Спасибі тобі, дівчинко, – подякувала Ромашка, виструнчившись і зітхнувши на повні груди. – Ти звільнила мене з-під Кам'яного Гноблення.

- Хай собі будуть і Соловей, і Жук,– відповіла дівчинка. Тоді подумала й додала: – Як же можна без Жука?

-Жінка справді підійшла до Хризантеми й сказала:
— Які гарні квіти!..
Хризантема аж танула од утіхи. Потім жінка нахилилася, вирвала Цибулину, роздивилася й вигукнула:
—  Яка гарна Цибулина!
Хризантема нічого не могла збагнути. Вона собі думала: "Невже й Цибулина може бути гарною?"
Попросив Зайчик Вітра. Прилетів Вітер, гойдає, трусить Горобину.
Відірвалося гроно червоних ягід, упало на сніг. Їсть Зайчик ягоди,
дякує Вітрові і горобині.
Одного разу приніс дід Максим маленьке зайченя. Знайшов під
кущем.Узайченяти була зламана ніжка.Дід зробив із двох гілочок пов’язку, забинтував ніжку. Через тиждень ніжка зрослася,і дід відніс зайченя у поле.
 Гра « Посперечаймося»


Дід Максим жив у місті. (Ні, у селі)
Дідусь щодня ходив з рушницею до лісу.( Так)
Виходив увечері.А повертався рано-вранці.( Ні, навпаки)
Він завжди ніс додому багато здобичі.(Ні, ніколи не приносив здобичі)
Дід Максим привів додому пораненого кабана.( Ні,зайця)
Його називали невдахою.(Так)
Дід Максим не полював ,а допомагав тваринам.(Так)

3.Презентація малюнків до прочитаних творів з коментарями авторів.
4.Зачитування власних казочок «Зайченя та Жук»
Вчитель: Діти,а яка ж школа без учнів?
«Школярики»
1.Інсценізація оповідання «Як Павлик списав у Зіни задачу»
2.Утворити прислів’я. Пояснити зміст.
Бджола мала,                                  а лінь марнує.
Треба нахилитися, щоб                  і рибки із ставка.
Без труда не виловиш           а й та працює.
Тяжко тому жити, хто           з криниці води напитися.
Праця чоловіка годує,                   не хоче робити.
3. Розгадування кросворду до тексту «Горбатенька дівчинка».
1.Хто привів дівчинку до класу?(Директор)
2.Хто вів урок?(Вчитель)
3.Хто розв’язував задачу?(Клас)
4.Хто відкрив двері?(Хлопчик)
5.Що витримали діти?(Іспит)
6.Як звали дівчинку?(Оля)
4.Демонстрація малюнків до творів про шкільне життя .
 Гра «Знайди і виправ помилки у реченнях»
1.     Чесність – запорука біди.
2.     Все краще у людині починається з брехні.
3.     Маленька брехня переможе велику правду.
4.     Хто не дотримується свого слова, той сам себе поважає.
5.     Не на правді світ стоїть, а на брехні.

Вчитель:А зараз разом з вами складемо вірш про те, яким треба бути у житті. Останнє слово кожного другого рядка ви добиратимете в риму самостійно.
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє (віконце),
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям (дарували).
Й де б ми в світі не були,
Щоб завжди любов (несли),
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім (було);
В світ прийшли ми: я і ти –
Для любові й (доброти)!

Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним і (сильним).
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій (зігріти).
Вчись завжди допомагати
І людині (співчувати).
І старайся так прожити,
Щоб, як сонечко, (світити)!
І в душі завжди нести
Теплий промінь (доброти)!
V.Підсумок.
Сьогодні ми і мали можливість переглянути презентації та відеофільм,вислухати ваші розповіді, переглянути малюнки  до творів чудового педагога, письменника,Людину з великої літери,яка своє серце віддала дітям.А зараз зачитаємо ваші думки,яким має бути сучасний вчитель.


                                            Література
1.Сухомлинський В.О. Гаряча квітка. Оповідання та казки. Для молодшого шкільного віку. Упорядкувала Г.І.Сухомлинська.-К.:Веселка,1978.-104с.
2.Сухомлинский В.А. Сердце  отдаю детям.-К.:Радянська школа,1973-288с.
3.Сухомлинський В.О. Я розповім вам казку…Філософія для дітей.-Школа,2016.
4.Інтернетресурси.
https://www.youtube.com/watch?v=T_rqcLghBDg
2.Презентація:


Урок природознавства(екскурсія)


Тема. Екскурсія у сад (парк, сквер, ліс). Правила поведінки у природі
Дерева,кущі,трав’янисті рослини в природі.
Мета: показати красу природи, значення дерев у природі та житті людей; довести, що в природі не буває випадковостей; навчати розрізняти дерева, листя різних дерев,кущі та трав’янисті рослини; вчити спостерігати за змінами в живій природі взимку ; виховувати бажання піклуватися про птахів узимку; спонукати учнів до виконання правил поведінки в природі.
Обладнання: загадки,завдання для спостережень, гра , листя дерев ,вікторина,правила поведінки в природі,годівничка, корм для пташок.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
—    Як ви розумієте  вислови?
•     По лісу ходи — під ноги дивися.
•     Ліс — не школа, а усіх учить.
—    Сьогодні ми проведемо екскурсію до лісу. Поспостерігаємо за красою природи, різноманіттям рослин, навчимося розрізняти дерева, листя різних дерев,кущі та трав’янисті рослини.
II. Проведення екскурсії
—    Правильно, це ліс. Чому ви так вважаєте?
—    Уявіть, що ви опинилися в пустелі, де немає кущів, дерев, лише пісок. У жителів цієї місцевості немає лісів. як би ви описали, що ж таке ліс? (Ліс — це місце, де багато дерев. Там живуть різні птахи і звірі. У лісі багато комах.)
В них багато є роботи,
Хоч стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони одвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву.
Хто ж вони такі?.. (Дерева).
—    Чи вмієте ви за листям, кронами дерев, їх плодами дізнаватися, яке це дерево?
—    Які види дерев лісу ви знаєте?
—    Для чого потрібні дерева?
—    Що необхідно робити, щоб деревце прижилося?
—    Чи всі дерева скидають листя восени?
—    Як називаються дерева, у яких на гілках листочки?
—    А чи знаєте ви, діти, для чого дерева скидають листя до настання зимових холодів? (Листя вкриває землю і захищає коріння дерев від морозів. Від килима з листя земля не промерзне, під тяжкістю снігу не ущільниться, збереже повітря, а це необхідно для мешканців ґрунту, адже вони розпушують землю.)
Учні називають листяні та хвойні дерева.
3.Спостереження за рослинами.
-Яку будову мають ці рослини? Назвіть їх частини.(Вчитель показує дерево і кущ )
-Допоможіть Тимурові розібратися,чим схожі ці рослини ,чим вони різняться?
-Порівняйте стебла дуба і шипшини.(У дуба один дерев’янистий
стовбур,гілки дерева починаються на деякій відстані від землі утворюють крону.У шипшини немає загального стовбура,зате у неї є декілька дерев’янистих стебел з гілками,що починаються відразу від землі.)
-Липа-це дерево.У дерев одне стебло- стовбур. Шипшина-кущ.У неї багато невеличких стовбурів.Конюшина- трав’яниста рослина.У неї мякі,соковиті стебла.
Ви вже знаєте,що рослини розподіляються на дерева,кущі і трави.
Чи може дерево бути нижче за кущ?(Так,може)
-Чи може трав’яниста рослина бути вища за дерево?
4.Робота в групах.Яка рослина зайва? Чому?
Тополя,тюльпан,каштан,береза?
Малина,смородина,проліска,калина.
Клен,айстра,сон ,конвалія.
-Як відрізнити дерево від інших рослин?
-Як відрізнити кущ від інших рослин?
-Які ви знаєте трав’янисті  рослини нашого краю?
5. Відшукай дерево за загадкою.
Водночас учитель демонструє листя з різних дерев, учні порівнюють їх за формою, розміром.
• Стовбур рівний, як колона,
А листочки, як корона.
Влітку листячко зелене,
А як осінь — то червлене. (Клен)
• Чорно-біла одежина,
Зверху — листяна хустина.
Як весна — дарує сік, —
П’ємо радо цілий рік. (Береза)
• Рясно в липні зацвітає,
Дуже гарний запах має,
Цвітом від хвороб лікує,
Щедро медом нас частує. (Липа)
• Що за дерево стоїть?
Вітру немає, а лист тремтить. (Осика)
• Зріст у неї, як в ліщини,
А плоди, немов в калини.
Взимку пташечок годує,
Ягідками їх частує. (Горобина)
• Товстий стовбур, пишні віти,
Наче свічки, білі квіти.
А плоди, як їжачки,
Носять з голок піджачки. (Каштан)
—    Але, діти, бувають не тільки листяні дерева. У хвойних дерев є хвоїнки — це теж різновид листочків. Які хвойні дерева можете назвати?
—    Чи змінюють хвоїнки-листочки сосни і ялини?
—    Так, вони не опадають разом, а це відбувається поступово раз на три роки.
• І маленькі, і старенькі
Влітку, взимку, навесні
Всюди вдягнені гарненько
І зелені сукні всі. (Ялина)
• Хто в лісі влітку і зимою
Чарує зеленню густою? (Сосна, ялина)
• Колюча — та не їжак,
Зелена, запашна,
Не ходить, не летить,
На місці все життя стоїть. (Ялина, сосна)
• Всі пани скинули жупани,
Один пан не скинув жупан. (Листяні дерева та сосна)
• Листок колючий,
Стовбур липучий. (Ялина, хвоя, смола на корі)
А які кущі ви побачили в лісі?(Шипшина,ліщина, бузок)
Дуб.
Дуб, клен.
Дуб, клен, береза і т. ін.
—    Хто із вас любить гуляти лісом, збирати гриби і ягоди? Спілкування із природою дуже корисне для здоров’я людини.
Однак природа приховує в собі багато небезпек. Можна отруїтися отруйними ягодами або принести додому отруйний гриб, переплутавши його із їстівним. Щоб цього не сталося, запам’ятайте...
•     Збирай тільки знайомі тобі гриби і ягоди.
•     Не куштуй незнайомих тобі ягід і грибів.
•     Завжди запитуй дорослих, чи їстівні гриби і ягоди, які ти зібрав у лісі.
•     Намагайся запам’ятати, які гриби і ягоди їстівні, а які — ні.
•     Не знищуй неїстівні гриби. Вони отруйні для людини, а дикі тварини ними лікуються.
—    Ліс — це будинок для рослин і тварин. Вони в ньому господарі. Ми — лише гості. А гості поводяться ввічливо, тихо, щоб не образити господарів. Ліс — це одне з чудових багатств, яким наділена наша Батьківщина.
•     Не ламай гілля дерев та кущів.
•     Не пошкоджуй кору дерев.
•     Не зривай в лісах та на луках квіти.
•     Не збивай гриби, навіть неїстівні.
•     Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах.
•     Не руйнуй мурашники.
•     Не руйнуй пташині гнізда.
•     Не лови диких тваринок і не принось їх додому.
Діти об’єднуються в групи й отримують картки з різними висловами про життя дерев і рослин, наприклад:
•     Дерево радіє сонцю.
•     Дерево гнеться під ураганним вітром.
•     З дерева обпадає листя.
•     Дерево слухає пісні птахів.
•     На дереві розкриваються бруньки.
•     Дерево лікує дятел тощо.
Діти мають намалювати мімікою і жестами ситуацію, описану на їх картці. Решта дітей відгадує, що відбувається з деревами.
9. Вікторина «Ліс і його мешканці»
•     З якого дерева виготовляють сірники? Листочки цього дерева тремтять навіть без вітру, оскільки з’єднується з гілочкою особливо. Тому про це дерево говорять, що воно переодягається кілька разів на день. (Осика)
•     Яке дерево найчастіше застосовують для виготовлення лиж, а людина в спеку під ним ховається? (Береза)
•     У яких дерев восени листя червоніє? (Клен, горобина)
•     Яке дерево цвіте найпізніше? (Липа, влітку)
•     Яке дерево найчастіше висаджують у містах, а листочки в сильну спеку у нього липкі? (Липа)
•     Яке дерево свідчить про близькість води? Воно цвіте найпершим, провіщаючи весну? (Верба)
•     Яке полювання в лісі дозволене у будь-яку пору року? (Фотополювання)
•     Що станеться, якщо на певній ділянці вирубати ліс і тривалий час його не висаджувати? (Зникнуть усі жителі, тому тривалий час не ростимуть дерева.)
10.Підсумкова бесіда.
-Як змінилися дерева взимку?
-Як розрізнити взимку хвойні та листяні дерева?
-Яких тварин можна побачити взимку в лісі?
-Що робила білочка ,яку ми бачили?
-Чи побачили ми у лісі птахів?(Так,сороку, дятла, синичку,снігура,горобчиків)
-Яких з них ви впізнали?За якими ознаками?
_Піклуйтеся про птахів взимку!Зробіть годівничку й підгодовуйте птахів упродовж усієї зими.
►► Інформація для вчителя
Дуб. За старих часів дуб ставав у пригоді під час будівництва кораблів. Зараз із деревини дуба виготовляють меблі, паркет, її використовують у вагоно- і суднобудуванні. Кору застосовують у шкіряній справі. Живе до 1000 років.



Ялина. З деревини виготовляють меблі, стовпи, музичні інструменти. З тирси отримують спирт. Хвоя ялини багата на вітаміни. У ялини нижні гілки не відмирають на відміну від сосни, оскільки вона тіньолюбива. У неї є «нянька» — береза, оскільки береза захищає молоді ялинки від заморозків і променів сонця.
Береза. Найкраще розпалити вогнище в сиру погоду берестою, з неї раніше виготовляли козуби, короби і багато чого іншого. На бересті, поки не виготовили папір, писали у Давній Русі. Настоянку з бруньок уживають як ліки.
Модрина. Деревина цього дерева не зношується. Чи знаєте ви, що її деревину застосовують для підводних споруд, у суднобудуванні, у виробництві літаків? Деревина не гниє, а з часом стає ще твердішою і немов кам’яніє.
Горобина. Застосовують у медицині як лікувальний засіб від цинги й інших авітамінозів. Широко використовують у харчовій і кондитерській промисловості.
Що виготовляють із деревини?
1 м3 деревини — це:
•     198 кг паперу;
•     250 кг тарного картону;
•     170 кг штучної шерсті;
•     207 кг целюлози.
III. Підбиття підсумків екскурсії
—    Якою є роль лісу в природі?
—    Яким є значення лісу в житті людини?
—    Як потрібно поводитися в лісі?
-Як змінилися дерева взимку? Як розрізнити хвойні та листяні дерева взимку? Які птахи залишилися у нас зимувати?.
І ми повісимо годівничку,щоб прилітали пташки і ласували насінням та крихоітками хліба.
Розкажіть про зимову екскурсію вдома.

          Тема .Україна починається з тебе!

Мета. Сформувати уявлення учнів про школу як Країну Знань, розширити

кругозір учнів про рідну Україну, про народну символіку та державні

символи, викликати інтерес до пізнання своєї Батьківщини, її просторів,

розвивати почуття патріотизму, заохочувати творити добро, здобувати

знання, щоб бути гідним учнем своєї школи і громадянином своєї

держави.

Обладнання: карта України, державні символи, предмети -відгадки , фігурки українця та україночки, кольорові олівці, галявина,квіточки.

Хід уроку

 І. Організація класу.

Звучить пісня «Перший раз у перший клас» («Пісня першокласника» Слова та музика: Наталія Май.)

- Дозвольте привітати всіх нас з початком навчального року! Діти, бажаю вам у цьому навчальному році зустріти добрих і надійних друзів та навчитися здобувати знання. Батькам та рідним бажаю здоров’я, а також невичерпної енергії, терпіння, розуміння, мудрості.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності школярів.

- То ж запрошую вас на перший урок .

- А чи любите ви подорожувати ? А де ви подорожували ? Сьогодні у нас святковий урок, а тому ми вирушимо в уявну  подорож. Це буде уявна подорож Країною знань і мрій .

-         Відгадавши загадку, ви взнаєте на чому ми будемо подорожувати.

Загадка:

Пасажирський чи товарний
Металевий він і гарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах
.

-Так, ми будемо подорожувати на потязі. Тож поїхали.

-         -Ось перед нами Країна Знань . Вона дуже велика .Тут багато різних будівель , тому що ми будемо тут вивчати багато різних предметів , проводити багато цікавих заходів .

-          А хто нас тут зустрічає ?

Лісом в темряві літає,

«Ху-гу, ху-гу», — промовляє.

Велетенська голова.

Здогадались? Це …(Сова)

-         Так, це тітонька Сова .

Вона багато років живе у Країні знань, а тому дуже-дуже мудра. Тітонька Сова буде постійно подорожувати з нами цією країною .
Перша зупинка «Знайомство»

- А для того , щоб нам було весело і добре подорожувати Країною Знань Сова пропонує нам познайомитися .

-Почнемо знайомство з мене.  Я ваша вчителька. Мене звуть.. . Я буду поряд з вами 4 роки подорожувати Країною Знань

-Тепер вийдіть дівчатка. Кожна голосно назвіть своє імя та прізвище .

Хлопчики похлопайте дівчаткам .

- Вийдіть хлопчики . Дівчатка поаплодуйте хлопчикам .

- Чудово . Ось тепер ми по- справжньому познайомилися. 1  вересня стало —  днем народження нашого класу. У нашому класі 27 учнів. 15 хлопчиків та 12 дівчаток .Я сподіваюся ,що  ми станемо дружною шкільною родиною. Ми разом буде­мо вчитися, співати, танцювати, веселитися, ходити на екскурсії.

- Тож їдемо далі.

Друга зупинка «Казкова».

– Відгадайте «З якої це казки?»

– «… А півник тим часом замісив тісто, приніс дрова, розпалив у печі, а

мишенята танцюють та в ігри граються…» («Колосок»)

– «… Кізонько моя мила, Кізонько моя люба, чи пила, чи ти їла? …»

(«Коза-Дереза»)

– «… Не їж мене, я тобі пісеньку заспіваю…» ( «Колобок»)

– «… От Котик почув Півника, прибіг, забрав його у Лисички і поніс

додому…» («Котик та Півник»)

– «…Я Мишка-шкряботушка, Жабка-скрекотушка, Зайчик-побігайчик. А

ти хто така?..» («Рукавичка»)

Молодці! Добре виконали завдання!

Третя  зупинка . Гра «Правила для учнів» .

-         Країна знань, має свої закони та правила .  Мудра Сова хоче познайомити  вас з

ними.

              Заходить вчитель — треба встати. (Встають.)

              Коли дозволить, тихо сядь. (Тихо сідають.)

               Спитати хочеш — не гукай (сваряться пальчиком),

               А тільки руку піднімай. (Піднімають руку.)

              Щоб урок минув не марно,

              Треба сісти рівно, гарно. (Випрямляються, кладуть руки напарту.)

               Прізвиськ дітям не давай,

                А дівчаток захищай!

                Клас і школу бережи, з цього дня вони твої .

Четверта зупинка  «Рідна школа» .
-Ой, подивіться ,тітонька Сова показує якісь букви … В країні Знань подув сильний вітер ,букви розлетілися і жителі цієї країни ніяк не можуть скласти слово з цих букв. Давайте їм допоможемо . Хто ж може прочитати це слово ?
 (Діти, які вміють читати, складають слово «школа»).
- А чи з радістю ви сьогодні йшли  до школи?
А чим займаються діти в школі ?
- У школі вас будуть оточувати багато речей. Давайте перевіримо, чи знаєте ви їх , відгадавши загадки  , які підготувала вам мудра Сова .

 ·        Букви всі від А до Я живуть на сторінках…Букваря.

·        Для письма, сказати прошу, що потрібно взяти?...Зошит!

·        Малювать в альбомі всім допоможуть…олівці!

·        Ручки й олівці, щоб знали, ми складемо… у пеналі.

·        В сумці зошит і буквар. Хто до школи йде?...школяр!

Є чарівник у школі в нас,

Дітей запрошує він в клас.

Щоб не спізнились на урок,

Нам голос подає ... (дзвінок).

 Язика не має, а всіх грамоти навчає. (Книга)

 Спокою вона не знає, дітям креслить помагає.

Різні лінії, фігури..(Лінійка)

-         Молодці , загадки відгадали.

П’ята зупинка   « Наш рідний край »
- Як називається
селище, у якому ми живемо?
-
Власівка– це наш рідний край. Це місце, де ми народилися, живемо, де живуть наші рідні та друзі .

- Наш край – це невеличка частинка країни, у якій ми живемо. А як  називається наша країна? (Україна)
- Давайте подивимося, що про нашу країну розкаже Тітонька Сова.
(Україна – незалежна держава. Столиця України – місто Київ. Державні символи України – герб, гімн і прапор. Кожен громадянин держави має права та обов’язки. Вони записані в Основному Законі України – Конституції. 24 серпня святкують День незалежності України
.)
Шоста  зупинка   « Галявина дружби »

-         - Наша держава дуже мальовнича . В ній живе багато працьовитих людей , які своєю працею , своїми талантами звеличують та прикрашають її . Для того, щоб наша Батьківщина була щасливою, усі діти повинні жити мирно, дружно, любити одне одного і поважати своїх учителів, батьків, добре вчитись і зростати працелюбним.

    Наша Батьківщина квітуча, мальовнича, красива. Щоб вона і надалі залишалась такою – прикрасимо її віночком любові. У кожного з вас на парті лежить квіточка , у серединці якої надруковане ваше ім’я.    Вийдіть до мене ті , у кого червоні квіточки  і «посадіть» квіточку на нашій «галя­вині».

—  Тепер вийдіть ті , у кого сині квіточки...

(Діти прикріплюють квіти на до­шку, заздалегідь оформлену у вигляді лісової галявини.)

-         Подивіться, яка чудова галявина у нас утворилася ! Вона буде нам нагадувати про сьогоднішній день . А тепер давайте промовимо хором за мною :

  Ми прийшли у 1 клас

Школа радо стріла нас

Наша школа просто клас!

VІ. Підсумок уроку.

-         А чи сподобалося вам у школі ?

-         А що сподобалося найбільше ?

-         На згадку про сьогоднішній день я разом з тітонькою Совою  приготували  вам подарунки –  посвідчення першокласника.Вітаю вас із цією визначною подією ! Бажаю вам успіхів у навчанні !

 

 Тема: У царстві рослин

Мета: Розширити та уточнити знання учнів про  різноманітність рослин,            

             формувати поняття дерева, кущі, трав’янисті рослини, ознайомити з

             будовою та органами рослин; розвивати спостережливість; виховувати 

             бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю.

ІКТ:   Власна електронна презентація по темі «Рослини», 20 слайдів,        

              виготовлених у  програмі  Power Point

Наочність: Сигнальні картки, алгоритм роботи на уроці, елементи масок для 

            гри  «Рухливі рослини», картки для роботи в парах, предметні малюнки 

             для гри «Весела галяви

Хід уроку.

І.Організаційний момент. (слайд 1)

¯ Ось дзвінок нам дав сигнал –

        Працювати час настав,

        Тож і ми часу не гаймо –

        Урок «Я і Україна» починаймо

 

1.     Інтерактивна гра « Я знаю, люблю, бережу»

        Діти,  Як завжди починаємо урок з девізу?

Я знаю, люблю, бережу.

Ти знаєш, любиш, бережеш.

Ви знаєте, любите, бережете,

Ми всі знаємо, любимо, бережемо.

 

- Налаштуємось на плідну, старанну роботу і згадаємо, що ми – учні, які повинні думати, аналізувати, прагнути до нових знань

(Отже, що кожен з вас сьогодні робить на уроці?

Учні читають слова, записані на дошці - хором)

    Я – думаю.

         Я – аналізую.

              Я – хочу знати.

До цього алгоритму ми повернемось в кінці уроку,  і ви продовжите ці фр

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.     Гра «Продовж речення»

        А зараз, як завжди синоптична хвилинка і проведемо її в вигляді гри «Продовж речення»

        Яка пора року настала? (слайд 2)

        Сонце восени світить…( яскраво, але вже не гріє)

        Повітря стає … ( прохолоднішим )

        Осіннє небо має … колір  ( сірий, темний  )

        Що відбувається з деревами… ( скидають  листочки )

        Дякую за змістовні відповіді та спостережли

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

-         Наступний крок – розминка. Ми зараз з вами уявно помандруємо на урок читання  і пригадаємо казки.  Будьте уважні. (малюнки з’являються поступово, в ході їх відгадування дітьми) (слайд 3)

-         Що посадив дід, а витягти не зміг? (Ріпку)

-         Який овоч Фея перетворила на карету для Попелюшки? (Гарбуз)

-         Чим мачуха отруїла Білосніжку? (Яблуком)

-         За якими квітами відправила мачуха у казці «Дванадцять місяців» нерідну дочку? (Підсніжники)

-         Тридцять кущів якої рослини мала посадити Попелюшка? (Троянди)

 

-         Як одним ловом можна назвати ці відгадки? (слайд 4)

 

ІV Повідомлення теми і мети уроку

-         Отже,  сьогодні мова піде про рослини

-         Ви вже маєте певні знання з цієї теми,  тож, прошу, допоможіть мені.

-         Чи згодні ви, що рослини – це частинка природи? (Згодні)

-         Доведіть, свою думку. (Все живе народжується, розвивається, дихає, живиться, відмирає)

-         Ми говорили про живу природу, а якою ще буває природа?(Жива і нежива)

-         Що належить до неживої природи? (Зорі, місяці, сонце, вода, повітря, каміння)

-         Що або хто  належить до живої  природи? (Людина, тварини, рослини)

-         Сьогодні  ми будемо говорити тільки про живу природу?

-         А чи знаєте ви, на які групи поділяються рослини?

-         А яку будову мають рослини. Так, складні запитання, але вже до кінця уроку ви точно знатимете відповіді на них.

 

На дошці:

                  Групи рослин

                 Будова рослин

 

V Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

 

                   1. Групи рослин

- Отже, ми  знайомимось з групами рослин (прочитаємо хором) (слайд 5)

- Діти, назвіть рослини, які ви бачите ( дуб, береза, каштан).

- Як одним словом можна їх назвати? Так це – дерева. Запам.ятайте, дерево має одне високе міцне стебло (стовбур)( хором, по одному)

- А чи зможете назвати рослини другої групи( малина, троянда, бузок). А як назвемо одним словом ці рослини? Так – це кущі.(хором, по одному) У куща відростає від корення багато низьких дерев’яних стебел.

-Чим відрізняється кущ від дерева?

- І останній рядок (пшениця,  фіалка, пирій ). Це – трав’янисті рослини. Вони мають м’які, соковиті, зелені стебла. Чим відрізняється кущ від трав’янистої рослини?

- Отже підведемо підсумок -  всі рослини поділяються на три групи:

(діти називають)дерева, кущі, трав’янисті рослини.

 

 

 Тепер закріпимо знання про групи рослин і пограємо в гру « Я знаю»

 

- Перед вами сигнальні картки. Підніміть малюнок із зображенням дерева, тепер - намальований кущ. Покажіть малюнок трав’янистої рослини

 

Завдання - Я називаю рослину, а ви сигналізуєте, до якої групи вона належить. (слайд 6)

На слайді соняшник, липа, калина,  тополя, барвінок, клен, шипшина, чорнобривці.

-         Ви гарно попрацювали і, напевно, стомилися? Давайте відпочинемо.

 

Фізкультхвилинка (слайд 8 - 14)

Трава низенька, низенька,

Дерева високі, високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво нахиляє,

То вперед, то назад.

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають,

А діти за парти сіли

 

- Слідуюча вправа також буде рухлива.

- У вас на парті лежать маски. Візьміть їх у руки і роздивіться.

Визначте, до якої групи належить зображена рослина.

Пропоную вам перевтілиться і на хвилинку стати рослинками.

-         Хто уявив себе деревинкою?

-         Хто перевтілився у кущик?

-         Хто бачить себе трав’янистою рослинкою?

Одягніть маски, подивіться один на одного. І пограємось в гру « Рухливі рослинки». Увага! Завдання:

        Прошу стати біля дошки групу «дерев».

        Біля дверей збереться група «кущі»

        А до себе запрошую групу «трав’янисті рослини» ( діти об’єднуються)

        Яка  група  має гарну та пишну крону? А хто ви?

А у кого відростає від кореня багато низьких дерев’яних стебел. Як ви називаєтесь?

        У якої групи стебла найсоковитіші і найм’якіші? Хто ви

2.     Будова рослин

-         Ми дуже добре справились з першим завданням, преходимо до другого. (слайд 16)

-         Що перед вами?( каштан), яка це група рослин. Так, дерево. (слайд 17)

-         З яких частин складається дерево? Це -  корінь, стебло, листя.

-         Діти, запам’ятайте, розглядати рослину потрібно з кореня.

-         А тепер подивіться на цей каштан (слайд 18), яка між ними різниця? Так , ми бачимо  його квітучим. Отже рослини,  крім корення, стебла, листка, мають квіти.

-         Але ж коли квітка відцвіте, то з’явиться плід

-          Ось у мене в руках каштани. Це – плоди. ( демонстрація каштанів)

-         Хто з вас бачив сьогодні каштани? Де ви їх бачили? А що ви помітили під деревами?

-         Уточнимо ще раз будову рослини.

-          

                                               3. Самостійна робота

-         Я бачу, що добре засвоїли будову рослин, тому зараз попрацюєте самостійно.

-         Візьміть картки, на яких зображені рослини.

-         Ваше завдання записати органи кожної рослини , так – у вас 1 хвилина

-         Здійснимо взаємоперевірку, а тепер поверніть картки - самоперевірка.

-         Підніміть руки, у кого завдання виконано  правильно.  

-         Хто  трішечки помилився?                                                                                                             

 

 Ви трішки втомились – виконаємо  вправи для очей і шийки

 

3.Робота з підручником

     - Перечитайте текст у підручнику і відмітьте для себе, що вам було не 

      зрозуміло. (діти читають)

- Отже, що, діти, вам не зрозуміло? Я перевірю...

VІ. Підсумок уроку

 

1. Гра «Весела галявина»

        Закрили  книжки, подивились всі на мене

        Закінчимо наш урок «Веселою галявиною»

        В кожного на парті є малюнок рослини.

        Спочатку ми «посадимо» дерева. (не забувайте, що дерева садимо корінням вниз)

        А тепер між деревами розмістимо кущі.

        Чого не вистачає на нашій галявині?

        Так ідіть і «посійте» трав’янисті росл

                                               2. Рефлексія

- Продовжіть думку. Я – думаю….  Про що ви думали на уроці? ( Не можна ламати дерева, не можна рвати квіти, треба берегти природу)

 

Так, ви читаєте мої думки. Діти, із тоненького деревця виросте міцний дуб тільки тоді, коли за ним будемо доглядати і не ламати паростки.

А квіти  милуватимуть наші очі, якщо ми їх не зриватимемо а влітку ще й напоїмо водичкою.

 

- Що ми аналізували на уроці? (З яких частин складається дерево. Які є групи рослин)

- Що ви хотіли знати? ( яке найбільше дерево? Яка найменша квітка?

На наступному уроці ми організуємо довідкове бюро, щоб ви дізнались більше про росли

Я вами дуже задоволена. Дякую за роботу на уроці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар